20


maja

Grafika komputerowa - co to jest i jakie są jej rodzaje?

Grafika komputerowa to połączenie metod tworzenia i edycji obrazów za pomocą komputerów i specjalnego oprogramowania. Obecnie grafika komputerowa jest uważana przez wielu ekspertów za odrębny rodzaj sztuki wizualnej i interaktywnej epoki postmodernizmu.

Grafika komputerowa jest wynikiem wprowadzenia do sztuki najnowszych technologii przetwarzania danych, które pozwalają artyście rozwiązywać zadania twórcze bez użycia tradycyjnych narzędzi i materiałów:

  • tworzyć wszelkiego rodzaju efekty wizualne i animacyjne;
  • zmieniać kolor i formę dowolnego obiektu;
  • tworzyć artystyczne obrazy za pomocą linii, pociągnięć i plam.

grafika komputerowa

Rodzaje grafiki komputerowej

Grafikę komputerową ze względu na metody tworzenia obrazu dzieli się na dwie główne odmiany: dwuwymiarową (2D) i trójwymiarową (3D). W grafice dwuwymiarowej obrazy są tworzone na płaszczyźnie, a w trójwymiarowej - w przestrzeni.

W dwuwymiarowej grafice wektorowej każdy obraz jest zbiorem prostych obiektów geometrycznych (punktów, linii, okręgów, wielokątów) o podstawowych parametrach (kolor i grubość linii). W grafice bitmapowej obraz składa się z najmniejszych punktów - pikseli o określonych wartościach koloru, przezroczystości i jasności.

Podczas pracy z grafiką dwuwymiarową artysta często korzysta ze specjalnego urządzenia - tabletu. Za jego pomocą używa elektronicznego rysika na płaskiej powierzchni, przypominającego rysik lub pędzel, aby narysować obraz na powierzchni roboczej.

Zasada pracy z grafiką trójwymiarową różni się zasadniczo od poprzedniej. Praca artysty jest tu bardzo podobna do pracy rzeźbiarza. Każdy obiekt jest najpierw modelowany w specjalnym edytorze trójwymiarowym, a gotowy obraz jest płaską projekcją zbioru wszystkich oryginalnych obiektów.

Zastosowanie grafiki komputerowej

Sfera zastosowań grafiki komputerowej nie ogranicza się dziś do działalności naukowej i przemysłowej. Jest on powszechnie stosowany w pracy projektantów, designerów, architektów i analityków do tworzenia wszelkiego rodzaju dokumentacji i prezentacji swoich projektów, a także fotografów do twórczego przetwarzania obrazów.

Dodatkowo grafika komputerowa jest wykorzystywana do tworzenia:

  • gier komputerowych;
  • materiałów promocyjnych;
  • ilustracji książkowych;
  • efektów komputerowych w filmach.

Ponadto obecnie bardzo popularne jest malarstwo cyfrowe, które jest wykorzystywane przez współczesnych artystów do malowania w różnych stylach i gatunkach.

Malarstwo cyfrowe ma wiele istotnych zalet w porównaniu z malarstwem tradycyjnym. Na przykład artysta może w ciągu kilku sekund, korzystając ze specjalnego oprogramowania, wybrać żądany kolor i rodzaj narzędzia, a także łatwo poprawić błędy i zapisać rozpoczętą pracę, aby wrócić do niej później.

Zobacz także: Darmowe programy graficzne

gra wideo

Historia grafiki komputerowej

Historia grafiki komputerowej sięga końca lat 40. ubiegłego wieku, kiedy to komputery zaczęły wykorzystywać kineskop jako główną pamięć. Już wtedy specjaliści potrafili tworzyć elementarne obrazy na ekranie oscyloskopów, używając najprostszego kodu.

W 1952 r. angielski programista Alexander Douglas opracował pierwszą na świecie grę komputerową o nazwie "OXO" - wirtualny odpowiednik znanej wszystkim gry kółko i krzyżyk. Jednak wtedy jeszcze gra nie korzystała z grafiki.

Zaledwie 10 lat później Steve Russell stworzył pełnoprawną grę z grafiką "Spacewar!", w której dwóch graczy steruje statkami kosmicznymi, a na ekranie monitora poruszają się interaktywne figurki wahadłowców.

W 1955 r. wynaleziono pióro świetlne - analog współczesnego rysika - ale jego zastosowanie ograniczało się do przemysłu naukowego. W połowie lat 60. pojawiły się pierwsze filmy animowane zrealizowane z wykorzystaniem grafiki komputerowej, które wzbudziły ogromne zainteresowanie widzów.

Jednak dopiero w latach 70. grafika cyfrowa zaczęła się szybko rozwijać wraz z pojawieniem się monitorów kolorowych. W tym samym czasie pojawiły się pierwsze komputery osobiste, co pozwoliło ogromnej liczbie osób zapoznać się z technologią obrazowania cyfrowego.

Od tego momentu zakres grafiki cyfrowej znacznie się poszerzył, rozpoczął się aktywny rozwój gier komputerowych, wkrótce pojawiły się pierwsze edytory graficzne i standardy, a w połowie lat 90. kolorowe prace pionierów malarstwa cyfrowego.

Wraz z początkiem nowego tysiąclecia dla grafiki komputerowej nastała era nowych możliwości. Dzięki rozwojowi unikalnej technologii cyfrowej oraz dostępności komputerów i oprogramowania, przed współczesnymi artystami otworzyły się ogromne możliwości twórczej samorealizacji.

Komentarze (0)